“أخوية بعض المسلمين” – رد شخصي على سؤال “لماذا تكرهوننا”

ناس كتير ينتقدون موقفي المتصلب ضد الإخوان. كثير منهم أكاديمين و شايفين إني غير موضوعي في موقفي، لكن أنا عندي أسباب واضحه و صريحه

“أساس موقفي المتشدد ضد الجماعة مش الخوف من “المشروع الإسلامي” ولا “أسلمة الدولة” ولا الخوف على “الهوية المصرية

خوفي و موقفي ضد الجماعة نابع من عدائي الممنهج لكل ما هو تنظيم سري أو تنظيم معروف لكن يتصف بالسرية و في نفس الوقت يتطلع للسلطة

أو ثقافة الأخوية و نوادي رجال. و تكون معروفة لكن طقوسها سريه “Fraternity” كما يعلم بعضكم أن في أجواء الحرم الجمعي الأمريكي تهيمن ثقافة ال

و أيضا كما يعلم بعضكم، أنا درست في أمريكا. أثناء دراستي كنت احارب تنظيمات نوادي الرجال مع مجموعة من الطلاب بكل الوسائل المتاحة

 طبعا كنا نحاربهم على مستوى الحرم الجامعي بتعنا مش مستوي الدولة، بس للحق إحنا بهدلناهم أوي عندنا

المهم، طب ليه كنا بنحاربهم؟ علشان المنظمات ديه كانت بتنشر أفكار فاسده: محاباة الأقارب، الخضوع لقيادات غير مطلعه فقط لأنهم أفراد قبلوا الخضوع لمن قبلهم

أيضا نوادي الرجال تستعمل أساليب سفله و حقيره في توثيق ولاء المتقدم لعضويتها، و تطلب ولاء أعمى من أعضائها

للحق، أنا لم أنضم أو أحاول الانضمام لأي أخوية، لكن شهادات العيان كانت أكثر من كافيه لإقناعي بفشل و تدني المنظومة

طب ده إيه علاقته بالإخوان؟! لو أنت مش فاهم علاقة الإخوان بالموضوع يبقى فكك من كل أنا بقوله و ما تضيعش وقتك

بعد أخذ العامل الاجتماعي في الترجمة “The Muslim Fraternity” و برضو للحق، لو عاوزين نترجم إسم الخوان للإنجليزية، الترجمة الصحيحه تكون

و اللاتيني منبع أساسي للغه الإنجليزية ، “Frater”  و علشان ماحدش يفتكر إنها شتيمه، مرادف كلمة أخ بلاتينية

.المهم، مشكلتي الأساسية مع الجماعة هي أن تنظيم و إدارة الجماعة و عضويتها و خلايها و تمويلها أسرار

.تاني مشكله مبنيه على المشكله الرئيسية: لماذا لم يتم تقنين وضع جماعة الإخوان المسلمون حتى الآن؟ في رأيي هو خوف من كشف الملفات السرية للجماعة

!و السؤال إلي بيطرح نفسه: هو إحنا شلنا أمن الدولة السري و محاباة الأقارب “المباركيه” و جه بدلا منها نادي رجال الإخوان؟

للعلم بالشيء: محاموا الجماعة بيستندوا لحجة تأسيس الجماعة في عصر الملك، و حين ذاك ما كانش في قانون يجبر الجماعة على تقنين وضعها

 :و أيضا للعلم بالشيء: وقت إنشاء و ازدهار الجماعة كان في نادي رجال آخر إسمه الجماعة الماسونية المصرية و الصورة أهه

إحنا بنتسحل في معارك جانبية كل يوم. المعركة الحقيقية هي تقنين وضع الجماعة. أنا كمواطن محكوم بالإخوان عاوز دفتر حسابات الجماعة

المعارضة لو شغاله صح تبطل تجري على الكلام الفارغ و تضغط و تروج لتقنين وضع الجماعة، و يورونا شطارتهم. لكن للأسف المعارضة مش شغاله صح

أما أنا فساظل أتساءل: الفلوس جايه منين و رايحه فين يا أمور منك له؟ و عندك كام عضو و كام خليه سريه؟

.و عموما أنا مش أقل من سيد قطب في حاجه، أنا برضو متأثر بتجربتي في الغرب، بس في الاتجاه المعاكس. و صباحكم فل

About Ramy Yaacoub


Leave a Reply

